موبایل مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ – موبایل مارکتینگ

قسمت ششم دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده همه قسمت ها اینجا کلیک کنید.

دسترسی سریع

بازاریابی موبایلی (موبایل مارکتینگ) چیست؟

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی است که می‌توان آن را زیرمجموعه‌ی دیجیتال مارکتینگ  و بازاریابی اینترنتی در نظر گرفت.

بازاریابی موبایل به زبان ساده بازاریابی از طریق موبایل است. بازاریابی تلفن همراه می تواند اطلاعات شخصی را که باعث تبلیغ کالاها ، خدمات و ایده ها می شود در زمان و مکان حساس و ضروری در اختیار مشتریان قرار دهد.

بازاریابی موبایل شبیه به تبلیغاتی است که از طریق سایر کانالهای الکترونیکی مانند پیام های متنی (sms) ، گرافیکی ، صوتی ، تبلیغات کلیکی در موبایل و پوش نوتیفیکیشن انجام می شود.

  • پیام کوتاه ( اس ام اس ) در حال حاضر متداول ترین کانال تحویل برای بازاریابی موبایل است.
  • بازاریابی موتور جستجو دومین کانال متداول است و به دنبال آن کمپین های مبتنی بر نمایشگر قرار دارند.

اصطلاح بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ در ابتدا بیشتر معادل بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) محسوب می‌شد. اما به تدریج با افزایش قابلیت‌های موبایل‌ها، رواج گوشی‌های هوشمند (Smartphones) و فراهم آمدن دسترسی به اینترنت از طریق موبایل، بازاریابی موبایلی به مفهوم بسیار گسترده‌تری تبدیل شد.

در حدی که گاهی ترجیح می‌دهند آن را نه به عنوان زیرمجموعه‌ی دیجیتال مارکتینگ، بلکه به عنوان یک شاخه‌ی مستقل از بازاریابی مطرح کنند تا بر اهمیت و جایگاه آن، به اندازه‌ی کافی تأکید شود. البته باید در نظر داشت که بازاریابی موبایلی به تبلیغ موبایلی محدود نیست و واژه‌ی بازاریابی در بازاریابی موبایلی به همان معنای عمومی بازاریابی (کشف و شناخت بازار و ارزش آفرینی برای بازار هدف) و نه به معنای محدود تبلیغات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

(منبع: https://motamem.org/)

 

بازاریابی موبایل - موبایل مارکتینگ
بازاریابی موبایل – موبایل مارکتینگ

کانال های جدید بازاریابی موبایل

قابلیت های در حال گسترش دستگاه های تلفن همراه انواع جدیدی از بازاریابی تعاملی را امکان پذیر می کند. کانال های جدید بازاریابی موبایل شامل :

  • سرویس مستقر در موقعیت مکانی (LBS) ، مربوط به شناسایی مناطقی است که کاربر از آن متصل می شود (مکان جغرافیایی) و ارسال پیام های بازاریابی برای مشاغل آن منطقه.
  • کمپین های تلفن همراه (ارزش افزوده) ، نمایشگر تلفن کاربر را با اطلاعات خاصی در مورد مشاغل و محصولات پوشش می دهد.
  • بارکدهای 2D ، بارکدی هستند که به صورت عمودی و افقی اسکن می شوند تا اطلاعات بسیار بیشتری را در بر گیرند. کاربر تلفن همراه می تواند بارکدها را در محیط اسکن کند تا به اطلاعات مرتبط دسترسی پیدا کند.
  • پیام رسانی GPS ، این پیام رسان شامل پیام های اختصاصی مربوط  به مکان است.
  • تبلیغات پوش نوتیفیکیشن که به صورت اعلان های کوتاه و بلنده با دسترسی های مختلف بر روی تلفن های همراه ارسال می شوند.
  • تبلیغات بنری و ویدئویی که در بازی ها و اپلیکیشن های موبایل به صورت کلیکی و یا سود اشتراکی به نمایش گذاشته می شوند.

 

راه های افزایش بازده تبلیغات موبایلی

علاوه بر داشتن یک سایت یا برنامه بهینه سازی شده برای موبایل ، استراتژی های خاصی وجود دارند که ضمن افزایش فروش ، باعث بهبود تجربه کاربری می شوند. در این بخش ، ما در مورد شش روش برای هدایت تعامل و تبدیل صحبت خواهیم کرد.

  • برای میکرو لحظه ها بهینه سازی کنید

به طور فزاینده ، کاربران برای مشاوره سریع ، دریافت کمک و یا کسب اطلاعات سریع ، به دستگاههای تلفن همراه خود روی می آورند. کاربران عموما به جای نشستن برای تحقیق در مورد یک موضوع یا مسئله ، اقدام فوری می کنند و انتظار پاسخ فوری را دارند.

  • برای ساده سازی تجربه کاربر از کدهای QR استفاده کنید

یکی از راه های ارائه اطلاعات مرتبط با موضوع مورد نیاز کاربر، با بیشترین سرعت و به صورت یکپارچه برای کاربران تلفن همراه ، استفاده از کدهای QR است. کدهای QR باید به صورت ایده آل به عنوان میانبری برای دستیابی مشتریان  به اطلاعات ارزشمند و مفید عمل کنند.

  •  بیش از حد از بازاریابی موبایل استفاده کنید

بیشتر از هر زمان دیگری ، مصرف کنندگان برای کسب اطلاعات خاصی در مورد یک مکان ، به تلفن های هوشمند خود روی آورده اند. نه فقط اطلاعاتی در سطح شهر – بلکه روابط محلی مستقر در مکانهای جغرافیایی بسیار کوچک و خاص (مانند محلات یا حتی خیابانهای خاص). بنابراین با ثبت مکان تجاری خود در گوگل به راحتی در معرض دید مشتریان قرار خواهید گرفت.

  • از بازاریابی پیامکی استفاده کنید

برای ارتباط با کاربران از بازاریابی با استفاده از پیام کوتاه بهره بگیرید. چند روش برای انجام این کار عبارتند از ارائه هدایا و تخفیفات ، تبلیغات عمومی در فروش و رویدادها ، ارسال یادآوری قرار ملاقات و به اشتراک گذاری نظرسنجی با مشتری که با استفاده از یک پنل پیامک و درست کردن لیست شماره ها در آن می توانید تبلیغاتی هدفمند با استفاده از بازاریابی موبایل انجام دهید.

  • از بازاریابی تبلیغات بنری و ویدئویی (تبلیغات کلیکی) استفاده کنید

اکنون بیش از هر زمان دیگری کاربران موبایل بیشتر از سیستم عامل های دیگر بوده و روز به روز بر تعداد این کاربران افزوده می شود و این یک امکان برای دیده شدن هر چه بیشتر وب سایت ، برند و شرکت شما است . حتما خود شما هم حداقل یکبار تبلیغاتی که در اپلیکیشن های موبایل به صورت بنری و یا ویدئوی هستند را مشاهده کرده اید شاید در لحظه اول بگویید من خودم این تبلیغات را دیدم و بی توجهی کردم حق با شماست اما به این قسمت فکر کنید که اگر شما دنبال خدماتی بودید که در این تبلیغات نمایش داده می شد بودید آیا حتی از سر کنجکاوی و یا دیدن پلن های قیمتی شده هم نگاهی به آن ها ننداخته اید و یا بعد از تکرار چندین باره یک تبلیغ نام آن شرکت و یا فرد ارائه دهنده در ذهن شما تثبیت نشده است؟

برای این کار می توانید از تبلیغات گوگل در موبایل استفاده کنید.

  • از بازاریابی تبلیغات پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید

جدیدترین روش موبایل مارکتینگ و یا بازاریابی موبایلی استفاده از اعلانات گوشی های همراه است که به آن ها پوش نوتیفیکیشن می گویند. اگر از این ابزار درست استفاده شود می تواند بهترین راه حفظ کاربر و مشتری باشد همین الان که گوشی همراه خود را دارید چه تعداد از برنامه های موبایلتان را مدت زیادی است باز نکرده اید؟ خب اینجاست که شما با داشتن یک اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارتان و اطلاع رسانی مطالب جدید ، تخفیفات جدید و … از طریق پوش نوتیفیکیشن ، کاربرانتان را مجاب به حضور در اپلیکیشن موبایل و تعامل بیشتر می کنید.

 

ویژگی های ارزشمند موبایل برای بازاریابی

  • موباییل یک وسیله ی شخصی است.
  • اغلب همراه ماست و بیشترین استفاده را دارد.
  • در موبایل امکان پرداخت لحظه ای وجود دارد.
  • موبایل در دسترس ترین منبع برای کسب سریع اطلاعات در هر زمینه ای است.
  • موبایل کانال مهمی برای مصرف محتوا (اخبار، ایمیل ها ، ویدئو ها، تصاویر، پادکست ها و…) است.
  • تبلیغات موبایلی همیشه دیده می شود(حتی اگر کلیک نشوند)

 

نتایج موبایل مارکتینگ

  • افزایش ترافیک وب سایت و بهبود وضعیت سئو
  • ارزیابی عملکرد مشتریان
  • افزایش فروش محصولات
  • اعتماد سازی
  • بهبود رابط کاربری (براساس ارزیابی عملکرد و دریافت نظرات کاربران)
  • بهبود رتبه الکسا
  • و …
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید