دیجیتال مارکتینگ - آنالیز وب (Web Analytics)

دیجیتال مارکتینگ – آنالیز وب(Web Analytics)

قسمت نهم دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده همه قسمت ها اینجا کلیک کنید.

دسترسی سریع

آنالیز وب یا وب آنالیتیکس چیست؟

Web Analytics اندازه گیری ، جمع آوری ، تجزیه ، تحلیل و گزارش داده های اینترنت با هدف درک و بهینه سازی استفاده از وب است.

تمرکز تحلیل های وب بر روی درک کاربران یک سایت ، رفتار و فعالیت های آنها است. مطالعه ی رفتار و فعالیت های کاربر آنلاین باعث کسب داده های ارزشمندی در بازاریابی اینترنتی می شود :

  • نحوه ی عملکرد وب سایت در برابر اهداف کاربران.
  • بینش در مورد رفتارها و نیازهای کاربر و نحوه پاسخگویی سایت به آن نیازها.
  • توانایی بهینه سازی و ایجاد اصلاحاتی برای بهبود وب سایت بر اساس نتایج کسب شده.

 

ابزارهای آنالیز وب

یک ابزار تجزیه و تحلیل و آنالیز وب به طور میانگین صدها معیار ارائه می دهد. همه آنها جالب هستند اما فقط تعداد معدودی می توانند برای سنجش عملکرد وب سایت مفید باشند. برای بدست آوردن دیدگاههای معنادار در وب سایت خود ، روی موارد مهم متمرکز شوید و تجزیه و تحلیل وب سایت خود را با تعیین اهداف واقع بینانه و قابل اندازه گیری شروع کنید.

  • ابزارهای آنالیز وب به منظور شناسایی کاربران ،  نیاز به گزارش جلسات کاربر دارند. تکنیک های مختلفی برای شناسایی کاربران وجود دارند : مانند آدرس های IP ،  کوکی ها و اعتبارسنجی کاربر.(اعتبار سنجی مانند لاگین با ایمیل و یا اطلاعات وارد شده در دیگر وب سایت ها و …)
  • امروزه متداول ترین روش شناسایی کاربر از طریق کوکی ها است که بسته های کوچکی از داده ها هستند که معمولاً هنگام مراجعه به وب سایت ، روی حافظه رایانه و یا موبایل کاربر قرار می گیرند.
دیجیتال مارکتینگ - آنالیز وب (Web Analytics)
دیجیتال مارکتینگ – آنالیز وب (Web Analytics)

نحوه آنالیز وب

هنگام بررسی معیارها ، چند نکته وجود دارد که باید در خاطر داشته باشید تا از مجموعه داده هایی که به بهترین وجه کارایی شما را برای آنالیز وب ارزیابی می کنند ، مطلع باشید:

  • به مردم و فرآیند فکر کنید

بدون شک ، فناوری مهم است ، اما شما باید فراتر از آن بروید. برای درک دقیق اندازه گیری نیازهای  کاربران خود وقت بگذارید و دقت کنید.

  • تقسیم بندی

اصولا تعداد داده های خیلی بیشتری از تعداد کل بازدیدهای صفحه وجود دارند اما متأسفانه بسیاری از سازمان ها هنوز هم از تعداد بازدیدهای صفحات گزارش می دهند و  تعاملات غیر صفحه ای مانند فیلم ، بارگیری و رسانه های غنی را از دست می دهند.

بسترهای نرم افزاری Analytics مانند Google Analytics ، MixPanel ، Flurry و … بسیار قدرتمند هستند و به ما این امکان را می دهند که فراتر از مجموعه آمار ساده قرار بگیریم و واقعاً به داده ها و الگوهای غنی شیرجه بزنیم و سئو وب سایت مان را نیز همزمان بهبود ببخشیم.

شما می توانید به راحتی با تقسیم بندی بازدید کننده ها اطلاعاتی را گزارش کرده و به دست آورید ، دید سریعی نسبت به رفتار خریدار یا غیر خریدار بیابید و بتوانید محتوای گروهی براساس نوع دارایی و میزان مصرف محتوا را اندازه گیری کنید.

  • به بازدید کنندگان فکر کنید ، نه به بازدید

داده هایی مانند مکانی که بازدید کنندگان بازدید کرده اند را بررسی کنید ، آنها چه صفحاتی را در حالی که در وب سایت شما بوده اند ، بازدید کرده اند و کجا بیشترین (یا حداقل) زمان را در طول بازدید خود گذرانده اند. بعداً ، پس از دو یا سه بازدید ، آنها به مشتری شما تبدیل شده اند. با این اطلاعات ، شما می توانید آگاهی بیشتری از بازدید کنندگان و نحوه تعامل آنها با محتوای شما در طول چرخه خرید به دست آورید.

  • آنچه مهمتر است را بهینه کنید

همه موارد دیجیتال را بهینه کنید و آنالیز وب قوی انجام دهید . آن را یک درجه بالاتر در نظر بگیرید و به ارزش زمان در زندگی (Lifetime Value) یک مشتری پی ببرید. سیستمی را تنظیم کنید که به شما امکان اندازه گیری رفتار و تعامل در چند دستگاه و کانال های چندگانه را برای کاربرانی که از طریق موبایل ، وب سایت و غیره می آیند، فراهم کند.

  • بازده حداکثر

هنگامی که این کار را به طور مداوم انجام دهید ، می توانید بازده جمع آوری ، گزارش و تجزیه و تحلیل داده ها را در آنالیز وب به حداکثر برسانید. به فرآیند متعهد شوید و لیستی از اولویتها و “نقشه راه” اندازه گیری را تهیه کنید. آنچه را که دارید بطور دوره ای حسابرسی کنید. وب سایت ها و اپلیکیشن ها به طور مداوم در حال تحول هستند ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که آنالیز وب شما مطابق با چنین تغییرات و تحولاتی است.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید