دیجیتال مارکتینگ – بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

دیجیتال مارکتینگ – بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

قسمت هشتم دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده همه قسمت ها اینجا کلیک کنید.

دسترسی سریع

 

بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO چیست؟

بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO مخفف (Conversation Rate optimization) است. هدف نهایی وب سایت هرچه که باشد ، به موفقیت رسیدن آن مهم است. CRO فرآیند بهینه سازی سایت برای افزایش احتمال بازدیدکنندگان از یک اقدام خاص است.

نرخ تبدیل، یک معیار کلیدی در تجارت الکترونیکی (بازاریابی اینترنتی) است ، زیرا درصد کل ترافیک سایت را برای رسیدن به یک هدف خاص نشان می دهد. هرچه نرخ تبدیل بالاتر باشد، بهتر است.

در عین حال که سئو موجب افزایش ترافیک سایت می شود، بهینه سازی نرخ تبدیل موجب تبدیل هرچه بیشتر این ترافیک به فروش محصولات و افزایش درآمد می گردد. بهینه سازی نرخ تبدیل با حدس و گمان قابل اجرا نیست و نیاز به یک روش علمی دارد که افزایش فروش را تا حدی تضمین می کند.

بهینه سازی نرخ تبدیل، علم و هنر تبدیل کاربر به مشتری در هنگام اولین ورود به سایت می باشد. این علم شامل اجزایی مانند طراحی بصری سایت، کپی رایت، تجربه کاربری، روانشناسی، آزمایش نسخه های مختلف سایت و روانشناسی فروش می باشد تا بیشترین تاثیر مثبت را بتوان بر روی کاربر گذاشت.

هنگامی که بدانید ارزش این هدایت و تبدیل کاربر به مشتری چقدر است ، می توانید تعیین کنید که ماهانه برای حفظ کسب و کار خود به چه تعداد هدایت نیاز دارید و چه مبلغی را باید برای تبلیغات پرداخت کنید. با استفاده از ابزارهای سئو مانند گوگل آنالیتیکس می توان اطلاعات ارزشمندی درباره بهینه سازی نرخ تبدیل استخراج کرد. بازدید هایی که منجر به خرید و اصطلاحا تبدیل می شوند را میتوانید شناسایی کرده و بررسی کنید که کاربر از کجا به صفحه خرید رسیده است. همچنین بازدید هایی که منجر به خرید نشده اند را شناسایی کرده و در صورت وجود اشکال، عیب کار را رفع کنید و تغییرات لازم را اعمال کنید.

برای آنکه‌ یک فرد عادی را در قیف بازاریابی حرکت دهید و او را به یک مشتری واقعی برای برند خود تبدیل کنید، باید ابتدا در آن فرد آگاهی و علاقه ایجاد کنید و سپس آنها را پرورش دهید  تا به مشتری تبدیل شوند. بسیاری از برندها برای این کار یک وب‌سایت با صفحات فرود مختلف طراحی می‌کنند. تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، در هر کدام از صفحات فرود مانند صفحات قیمت‌گذاری محصولات، خرید یک محصول، بلاگ و … می‌تواند اتفاق افتد.

 

دیجیتال مارکتینگ – بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
دیجیتال مارکتینگ – بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

فواید بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل :

  • یک رویکرد ساختاری و منظم برای بهبود عملکرد وب سایت.
  • آگاهی از بینش ها ، تجزیه و تحلیل و بازخورد کاربران .
  • تعریف شده توسط اهداف و نیازهای منحصر به فرد وب سایت.
  • بهره گیری از ترافیکی موجود و بیشترین استفاده از آن.

آنچه که بهینه سازی نرخ تبدیل نیست

بهینه سازی نرخ تبدیل:

  • براساس حدس و گمان یا آنچه دیگران انجام می دهند عمل نمی کند.
  • جذب کاربران را بدون توجه به کیفیت حضور و درگیری آنها انجام نمی دهد.

 

روش های تست بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل نقش مهمی را در بهبود کارایی فرایندهای مهم ایفا می کند. در اینجا ، ما در مورد رایج ترین سطحی که شرکت ها CRO را ارزیابی می کنند بحث خواهیم کرد.

 

  • تست A / B

یکی از صفحات سایت خود را انتخاب کنید و از آن یک کپی تهیه کنید. صفحه اصلی را به حال خود بگذارید. اما در صحفه دوم تغییراتی اعمال کنید. این تغییرات شامل تغییر عنوان صفحه، رنگ دکمه ها و یا جای یک عکس می تواند باشد. نیمی از ترافیک را به صورت رندوم به صفحه اول و نیمه دیگر را به صفحه دوم انتقال دهید. اجازه بدهید که این تست در مدت زمان کافی برقرار باشد. بعد از اینکه به اندازه کافی این تست انجام شد و نمونه قابل استنادی به دست آمد، آن صفحه ای را که عملکرد و فروش بیشتری داشته است را نگه داشته و دومی را از رده خارج کنید.

به این کار آزمایش تقسیم (A/B Split Testing) گفته می شود. هدف این آزمایش این است که صفحه با بیشترین نرخ تبدیل را شناسایی کنیم. هر چه که تست جلوتر میرود، نتیجه آن واقعی تر و درست تر خواهد شد. در ساخت فرضیه ها همواره حدس و گمان هایی وجود دارد. اما در انتخاب بهترین فرضیه نمی توان با حدس و گمان پیش رفت.

فهم این آزمایش بسیار آسان است و ارزش آن بر کسی پوشیده نیست. این آزمایش یکی از راه های مناسب برای ارتقا نرخ تبدیل می باشد اما محدودیت هایی نیز به همراه دارد. برای سایت های بزرگی که متغییرهای فراوانی نیز دارند، انجام این آزمایش با متغییرهای زیاد کمی هزینه بر است، اما نتایج آن بسیار درخور و پر منفعت می باشد.

علاوه بر این ، بهینه سازی نرخ تبدیل برای بهینه سازی کپی مطالب بدون پنالتی شدن از موتور های جستجو ، نظرسنجی آنلاین و بازخورد مشتری استفاده می شود.

 

دیجیتال مارکتینگ – بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
دیجیتال مارکتینگ – بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

 

  • تست چند متغییره

در بسیاری از آزمایش های علمی نیاز به تغییر چند متغییر به صورت همزمان است. آزمایش چند متغیره پاسخی به این نیاز است که در آن همزمان تاثییر چند تغییر با یکدیگر بررسی می شوند. برای مثال تغییری در عکس پس زمینه صفحه اصلی ایجاد کنید و تاثیر آن را بسنجید. در آزمایش دیگری نیز فونت نوشته ها را ضخیمتر و درشتر کنید و مجددا تاثیر آن را بسنجید.

در این حالت ممکن است تست تقسیم A/B را اعمال کرده و مشاهده کنید که نرخ تبدیل در هر دو تست افزایش یافته است. اما وقتی تست چند متغییره را به صورت یکجا و با تغییر هم عکس پس زمینه و هم نوشته ها انجام دهید، مشاهده می کنید که نرخ تبدیل کاهش می یابد. در این شرایط آزمایش چند متغیره به شما کمک می کند که دچار این گونه اشتباهات نگردید.

لازمه آزمایش چند متغییره اطلاعات و نمونه های زیادی می باشد، این آزمایش در تبدیل های زیر 100 مورد پیشنهاد نمی شود. در واقع هر چه تعداد نمونه ها و تبدیل ها بیشتر باشد، نتیجه آزمایش از صحت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

  • تست کاربری

آیا تا به حال به تماشای فعالیت یک کاربر در سایت خودتان پرداخته اید؟ چیزی که در نگاه شما کاملا ساده و سر راست است، در نگاه کاربر ممکن است بسیار پیچیده و گیج کننده باشد. می توانید تست کاربری را خود انجام داده یا به دست متخصصان این کار بسپارید چرا که نوع تجربه کاربری سایت در بهینه سازی نرخ تبدیل بسیار موثر می باشد.

 

  • تست کارآمدی

این تست و تست قبل ممکن است کمی شبیه  به هم به نظر برسند، اما دو تست مجزا محسوب میشوند. تست کاربری مربوط به زمانیست که افراد معمولی در حال کار با سایت هستند، اما تست کارآمدی به نحوه تعامل کاربر و سایت در زمانی می پردازد که کاربر یک متخصص و حرفه ای در این کار می باشد و انتظارات بیشتری از سایت دارد. این دو تست ممکن است کمی هم پوشانی داشته باشند اما نباید به خاطر یکی از آنها از دیگری غافل شد.

آموزش بهینه سازی نرخ تبدیل در گوگل

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید