دیجیتال مارکتینگ – بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ

قسمت چهارم دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده همه قسمت ها اینجا کلیک کنید.

دسترسی سریع

بازایابی محتوا چیست ؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که با هدف ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و مداوم برای جذب و حفظ مخاطب تعریف می شود و درنهایت هدفش این است که اقدام به سودآوری کند.

بازاریابی محتوا به اصطلاح مانند یک چتر است که مجموعه ای از استراتژی ها ، تکنیک ها و تاکتیک ها را برای تحقق اهداف تجاری و با استفاده از مناسب ترین مطالب برای خدمت ، جذب ، تبدیل ، حفظ و تعامل با مشتریان در بر می گیرد. محتوا از وب سایت ها ، پادکست ها ، فیلم ها و سایت های شبکه های اجتماعی به عنوان یک وسیله نقلیه استفاده می کند. این شیوه ای است که امروزه توسط 86٪ مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود ، یافتن بازاریابی محتوای مؤثر آنچنان آسان نیست.

بازاریابی محتوایی تنها یک جنبه از دیجیتال مارکتینگ است، در مقیاس وسیع‌تر می‌توانیم بازاریابی محتوایی را یک تاکتیک جذاب برای جذب مخاطب قلمداد کنیم. بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا می‌توانند زیردسته‌هایی از بازاریابی محتوایی باشند، به صورت کلی هر چیزی که شما برای افزایش Engagement و Interaction (نرخ تعامل و نرخ تاثیرگذاری و تاثیرپذیری) با مخاطب خود انجام می‌دهید می‌تواند از دریچه‌ی این تکنیک انجام شود و ار طریق کانال‌هایی نظیر شبکه‌های اجتماعی و وب سایت و وبلاگ منتشر شود.

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما باید به دنبال راه‌هایی باشید که محتوای تولیدی شما در یک کانال توزیع مناسب قرار بگیرد و بتواند کاربران این کانال‌ها را درگیر کند. این کانال‌ها می‌توانند اینستاگرام، توییتر، پینترست، فیسبوک و لینکدین و … باشند.

اما چگونه می‌توان استراتژی بازاریابی محتوایی را تکامل بخشید و آن را بهینه‌سازی کرد؟ تولید محتوا صرفا به معنای نوشتن مقالات نیست، شما باید از تمام امکانات موجود برای درگیر کردن مخاطب استفاده کنید. مصاحبه‌ها، کاتالوگ‌ها، ترجمه‌ی محتوای به روز از سایت‌های خارجی، تولید پادکست و یا نوشتن تبلیغات خلاقانه و مواردی از این دست می‌توانند به بازاریابی محتوایی شما جان تازه‌ای بدهد.

 

هدف از بازاریابی محتوا

با توجه به اینکه محتوا تقریباً در تمام تکنیک ها و تاکتیک های بازاریابی نقش ایفا می کند ، هیچ هدفی وجود ندارد که با استفاده از محتوا نتوان به آن دست یافت.

محتوا پادشاه است

بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ
تاثیر بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا را شروع کنید

در اینجا مختصر دستورالعمل هایی که می توانید برای شروع بازاریابی محتوا دنبال کنید ، آورده شده است :

  • ابتدا دلیل خود را برای استفاده از بازاریابی محتوا پیدا کنید. دانستن دلیل و هدفی که دارید بسیار مهم است. در شبکه های اجتماعی چنین است: مردم شروع می کنند به گفتن اینکه بازاریابی محتوا درست عمل نمی کند ، زیرا آنها غالباً فراموش می کنند بررسی کنند که این نوع بازاریابی در وهله اول باید برای چه چیزی و چه کسی و چه هدفی عمل کند.
  • نیاز افراد و انواع مختلف مشتری و چشم اندازهای مورد نظر خود را بشناسید. از نحوه عملکرد مشتری ها، آنچه که مشتری ها می خواهند و نحوه استفاده آنها از مطالب شما آگاه باشید.
  • چرخ را دوباره اختراع نکنید. قبل از رویا دیدن برای تولید محتوای جدید ، آنچه را که در حال حاضر دارید ببینید. اغلب ، بهترین محتوا برای مشتریان و مشاغل شما در حال حاضر در ذهن مشتریان و افراد موجود در تجارت شما است. شما فقط باید آن را به روشی که همه می فهمند ارائه دهید.
  • هنگامی که پی بردید که چه محتوایی در دست دارید ، زمانش رسیده تا بفهمید که به چه نوعی آن محتوا و مطالب را ارائه کنید.
  • اکنون زمان آن رسیده است که آن محتوا را سازماندهی کرده و بهترین قالب ها و کانال ها را بررسی کنید. از قالب های مختلف محتوا که مشتریان احتمالی شما از آنها استفاده می کنند آگاه باشید. نکات و ترفندهای خوبی برای اطمینان از اینکه محتوای شما “جذاب” است وجود دارد. محتوا را با انواع کانال هایی که فکر می کنید به بهترین وجه مخاطب را جذب می کنند، مقایسه کنید.
  • وقت آن است که اطمینان حاصل کنیم که محتوای شما دریافت و استفاده شده است! اگر نه راه حل تبلیغ ، ارتباط و تعامل با مشتری است.

در آخر ، به طور مداوم تست ، اندازه گیری و بهینه سازی کنید، انواع مختلف محتوا را امتحان کنید، تجزیه و تحلیل و بررسی کنید، بر هزینه های خود نظارت کنید و همیشه سازگار باشید.

اگر مایلید محتوای شما در موتورهای جستجو ظاهر شود باید اصول سئو و استفاده از کلیدواژه‌ها و بهینه‌سازی محتوا و تصاویر و … را نیز به آن اضافه کنید. ترافیکی که از جانب موتورهای جستجو برای وب سایت شما تامین می‌شود قابل مقایسه با سایر کانال‌ها نیست و بسیار بیشتر است. پس این کانال را هم به کانال‌های بازاریابی خود اضافه کنید.

(زیاده‌روی در سئو و استفاده از کلیدواژه‌ها می‌تواند به کلیت متن ضربه بزند و علاوه بر اینکه کاربران را دلزده می‌کند و تاثیر چندان زیادی در ترافیک شما ندارد.)

در نظر داشته باشید که بازاریابی محتوایی صرفا یک بخش از دنیای بزرگ دیجیتال مارکتینگ است و چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانید این تاکتیک را در کنار سایر تاکتیک‌ها به صورت تعاملی به کار ببندید. مسلما نتیجه‌ای که می‌گیرید ارتباط مستقیمی با کیفیت کار شما در هر کدام از این زمینه‌ها دارد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید